Jaettuja ajatuksia blogien kaupallisuudesta

Blogien kaupallisuus on asia, joka säännöllisin väliajoin pulpahtaa pintaan blogeissa ja kommenttibokseissa. Sunnuntaiaamun facebook-kierroksella silmiini osui Karkkipäivän Sannin blogikirjoitus aiheesta ja jumituinkin lukemaan postausta ja kommentteja pitkäksi aikaa. Vaikka kirjoitus oli tehty kosmetiikkablogin näkökulmasta, niin samoja asioita olen huomannut pohtivani jo jonkin aikaa sekä itse blogatessani, että sisustus- ja lifestyleblogeja lukiessani. Haluankin siksi jakaa kirjoituksen myös tänne jos teiltä on sattunut menemään ohi. Tästä linkistä pääset lukemaan kirjoituksen kommentteineen, mutta lainaan myös tänne muutamia osu ja uppos-tärppikohtia sekä kirjoittajalta että hänen lukijoiltaan.
***
On erittäin ok, että bloggaajat tienaavat blogeillaan eivätkä mainostajat hyväksikäytä heitä, mutta ääripäässä ilmiö on mennyt suuntaan, jossa bloggaaja jo lähtökohtaisesti miettii, miten voi hyötyä jostain kirjoittamastaan.
Toivoisin, ettei kenenkään bloggaajan aihevalintoja ohjaisi ajatus siitä, miten kirjoituksesta voisi hyötyä. Omaehtoisuus ja tietynlainen kotikutoisuus ovat juuri niitä asioita jotka tekevät blogeista BLOGEJA, tavallisen ihmisen ääniä..” 
Entisen “Hei, tänä viikonloppuna on tällaiset kivat messut!” -ilmaisun sijaan vinkki esittäytyisikin muodossa, “Yhteistyössä tahon X kanssa minulla on ilo kertoa teille, että tänä viikonloppuna on oikein kivat messut!” ”

Lukija:
Minua jopa inhottaa hetkittäin ajatus että jos bloggaa niin pitäisi mukamas saada kaikki ilmaiseksi ja pitäisi olla hirveästi erilaisia yhteyksiä? Miksi pitäisi olla? Minua välillä ahdistaa lukea erilaisista tapahtumista ja kaikesta materiasta. En tiedä. Jotenkin se kotoisuus on kadonnut tietyistä blogeista kun näkyy läpi se materialismi ja tavaranahneus. ”
***
Näistä samoista asioista olen käynyt portaalista poismuuton jälkeen ajatustenvaihtoa myös sähköpostitse, joten tiedän samojen ajatusten puhuttavan teitä lukijoitakin. Ja tietysti myös teidän bloggaajakollegoiden ajatuksia aiheesta olisi kiva kuulla joten avatkaahan sanaiset arkkunne :) 

Ja niin, hyvää naistenpäivää!
16 vastausta artikkeliin “Jaettuja ajatuksia blogien kaupallisuudesta

  1. Onneksi olen pystynyt blogissani tekemään postauksia ihan mistä tahansa aiheesta ja ilman pakollisia maksettuja mainoksia.
    Tuntuisi ahdistavalta, jos joku muu määräisi, mitä teen blogiini. Kiertelen usein erilaisissa liikkeissä, kahviloissa, kirppareilla, puutarhoissa kotimaassa ja paljon matkoja on myös ulkomaille. Koskaan en ole saanut mitään lahjuksia mistään, ihan omaksi iloksi olen esitellyt minulle kivoja paikkoja. Oikein ihanaa Naistenpäivää sinulle!

  2. Juuri noin sen pitäisi mennäkin, pääasiassa omaksi iloksi bloggailla itseään kiinnostavista jutuista :) En mä usko, että kellään mainospostaukset/yhteistyöt olis pakollisia, mutta miten osata vetää se raja ettei blogista tule pelkkää mainosta?

  3. Mä luin myös aamulla tuon Sannin postauksen ja aloin miettimään omaa bloggaamistani. En ole edes miettinyt miten lukijat tulkitsevat postauksiani. Juuri pari päivää sitten tein postauksen, jossa esittelin kollaasien muodossa H&M:n kevään poikien vaatteita. Ei tullut mieleenkään kirjoittaa, ettei postaus ole mainos. Mä vaan tein postauksen siitä, mikä mua kiinnostaa ja mistä tykkään. Siinähän se bloggaamisen idea onkin. En kyllä todellakaan mietiskele, että miten voisin tästä ja tuosta hyötyä! :D

  4. Nimenomaan, ei sitä pitäis joutuakaan kirjoittamaan että tämä ei nyt sitten ollut mainos, pitää riittää että oikeat mainos-/yhteistyöpostaukset merkitään. Mä kerron yleensä aina jo tekstissä mistä olen mitäkin ostanut ja olin ihan hoomoilasena kun sain palautetta, että miksi mainostan yrityksiä ilmaiseksi. Mun mielestä kaikesta ei vaan voi eikä pidäkään hyötyä, mutta moni ajattelee toisin.

  5. Mä luulen, että se mahdollinen kateus aiheutuu epäselvyydestä; yksi bloggaaja saa tuotteen pienellä alennuksella, toinen saa tuotteen ilmaiseksi, kolmas saa ilmaisen tuotteen ja vielä rahallisen kirjoituspalkkion päälle. Kaikki kolme merkitsevät postaukset kuitenkin samalla blogiyhteistyö -tagilla. Paljon siis turhaa kateutta ilmassa, mutta joo, tämä nyt vähän sivuraiteilta :)

  6. Olipas mielenkiintoinen kirjoitus! Itse olen vielä täysin tuore ja vihreä bloggaaja sekä blogien lukija, kaksi kuukautta vasta ”uraa” takana. En ole vielä sisäistänyt tätä kulttuuria kokonaan, mutta olenkin ihmetellyt tätä mainosjuttua ja tapaa mainostaa ja saada lahjoja… Kotikutoisuus blogeissa on ainakin tällä hetkellä se, mitä itse haen kun eri blogeihin tutustun. Nyt luen ja seuraan vielä hyvinkin laidasta laitaan erilaisia, mutta luulen, että ajan kanssa oma tyyli kehittyy niin oman blogin suhteen kuin myös lukemieni blogien suhteen. Mutta aiemmin mainittu kotikutoisuus kyllä puree enemmän!! :) Tällaisia ajatuksia tuoreella bloggaajalla :)

  7. Tervetuloa blogistaniaan, kiva että toit esiin tuoreemmankin bloggaajapolven ajatuksia :)

    Kotikutoisuus on selvästi väistymässä kaupallisuuden tieltä, hyvänä esimerkkinä vaikkapa nyt pinnalla olevat blogien käyntikortit. Munkin ensimmäinen ajatus oli että vau mikä idea, hyvä etten alkanut jo suunnittelemaan omia. Mutta sitten aloin miettimään että kenelle mä tätä blogia niillä markkinoisin, lukijoille vai mahdollisille yhteistyöyrityksille? Kenelle mä tätä blogia haluan kirjoittaa, lukijoille vai yhteistyöyrityksille? Eikä se enää tuntunutkaan ihan niin omalta jutulta joten ehkä mä siis vielä hieman jäsentelen tuota käyntikorttiasiaa omassa päässäni.

    Tosiaan blogeja on monenlaisia ja jokaiselle varmasti löytyy jotakin, oikeita tai vääriä mielipiteitä ei näissä asioissa onneksi ole :)

  8. Omassa blogissani mainostan ja kehun merkkiä tai tuotteita, jotka koen hyviksi. Ilman että siitä mitään vastinetta tuotteiden valmistajilta tai merkiltä saan. Itsenäisyys siitä, että tarvitsisi olla asia kirjoitettu positiivisessa mielessä on tärkeää, voinhan antaa negatiivistäkin kommenttia tuotteista, merkistä jne. tuskin tästä mikään taho ”maksaisi”. Jotenkin siten katson, että olen ”vapaampi” tässä suhteessa kirjoittamaan oman rehellisen mielipiteeni… en tiedä onko sillä mitään merkitystä muille, mutta minulle näin on.

  9. Just näin sen pitäisi mennäkin, minä teen ihan samoin niiden maksettujen mainosten rinnalla :) Kolikon kääntöpuoli sitten on se, että myös nuo tuollaiset täysin omasta tahdosta tehdyt tuotepostaukset mielletään piilomainonnaksi ja joskus bloggaaja saa kylmääkin kyytiä niiden tiimoilta.

    All in all, blogiyhteistöissä ei minusta ole mitään vikaa, kunhan koko blogi ei ala olemaan pelkkää yhteistyötä. Välillä sitä miettii semmoisiakin, että ostetaanko ”mitään” (ainakaan isompaa) enää suoraan rahalla vai yritetäänkö kaikki saada ensin blogiyhteistyönä tai ainakin alella? Ja en tiedä muista, mutta mä olen ainakin huomannut kaipaavani niitä entisaikojen blogiarvontoja joissa bloggaaja on itse ajatuksella ostanut jotain pientä arvontapalkintoa blogin merkkipäivän tai jonkun tietyn rajapyykin kunniaksi. Nykyään kun kaikki ruukaa olla sponsoroituja arvontoja, toki palkintojen arvokin on sitten ihan eri luokkaa.

  10. Hei, juuri olen asiaa miettinyt kun sivuttiin asiaa meidän pienen bloggari-porukan treffeillä. Olen huomannut että muutamat blogit joita olen seurannut jo vuosia ovat muuttuneet hyvin pitkälti ”mainoskanaviksi” ja minua se taitaa sitten alitajuisesti häiritä, sillä nykyään käyn näissä blogeissa aika harvoin. Ei se minua siis henkilökohtaisesti haittaa että mainostavat, kiva juttu heille, mutta minua myös kiinnostaa enemmän jo aiemmin mainitut kotikutoiset blogit. Olen kyllä itsekin mainostanut kun olen pariin otteeseen osallistunut erään nettirautakaupan kampanjoihin, eli en voi itsekään mainostamista kokonaan ”tuomita” (enkä siis sitä teekään), mutta siis kai yritän sanoa että pieni yhteistyö-mainostaminen on minusta ihan ok (ja tietenkin semmoinen omien kollaasien tekeminen tai hyväksi havaittujen juttujen kehuminen on asia ihan erikseen!) mutta kun suunnilleen joka toinen postaus on mainostamista niin siinä lopahtaa minun kiinnostus blogia kohtaa, valitettavasti. Onneksi voinkin ihan itse valita blogit joita luen! :)

  11. Mielenkiintoinen postaus Katja! Hienoa, että toit kaupallisen blogiyhteistyön keskusteluun. Sen siiviittämänä kävin lukemassa Karkkipäivän Sanninkin postauksen aiheesta.

    Yksi avainkysymys mielestäni on bloggaajan oma asema. Tarkoitan tällä siis sitä, että: on olemassa harrastajabloggaajia, jotka tekevät päätyökseen ihan tyystin muuta kuin mistä he bloggaavat ja bloggaaminen on heille harrastus siinä missä vaikkapa käsityöt tai juokseminen.

    Ja sitten on sellaisia, joiden bloggaaminen liittyy suoraan tai välillisesti omaan ammattiin – sellainen tilanne on minusta Katja ilmeisesti sinulla ja ainakin minulla. Minusta on täysin vieras ajatus, että tällainen ammattilainen (tai puoliammattilainenkin) ei voisi eikä saisi tienata bloggaustyöstään jotain – edes jotenkin. Ymmärrän tämän paitsi bloggaajana, mutta myös blogien lukijana.

    Eri asia ja se suurin visainen kysymys sitten on, mitä ja miten bloggaaja ansaitsee, miten kaupallista yhteistyötä blogissa käytännössä toteutetaan, ja miten se tuodaan esiin. Tällä hetkellä käytäntö on… no, todella kirjava. Ei ihme, että asia nousee keskusteluihin tuon tuosta. Ja se on yksinomaan hyvä.

    Olen itse toimittaja, enkä osaa ajatellakaan kirjoittavani omaa blogiani pitämättä mielessäni journalistin ohjeita, jotka antavat ohjeet myös piilomainontaan ja sen ehkäisemiseen. No, rehellisyyden nimissä työ on ollut osaltani helppoa, sillä tähän hetkeen mennessä en ole tienannut blogillani senttiäkään.

    Vertaan blogistaniaa lehtimaailmaan: on olemassa vain ja ainoastaan ilmoitustuottoihin perustuvia (kaupunki)lehtiä (ja näillä en nyt siis tarkoita ”mainoslehtiä” ilman journalistisia juttuja), on lehtiä, joita rahoitetaan ilmoitustuottojen lisäksi monella muulla tapaa – ja sitten on omakustanteitakin.

    Harva lukija kyseenalaistaa kaupunkilehtien merkitystä tai reiluutta olemassaoloonsa tai pitää niiden juttuja epäuskottavina tai moraalisesti epäilyttävinä, vaikka ne saavat elantonsa pelkästään kaupallisesta yhteistyöstä. Hieman linjoja oikoen, mikä ero on siis kaupallisilla blogeilla verrattuna kaupallisiin lehtiin? Loppuviimen ei kai kovinkaan iso ero.

    Ja olivatpa bloggaajien mielessä mitkään ohjenuorat kirkkaana mielessä kaupallista yhteistyötä hieroessa tai ei, hyvä on muistaa, että viime kädessä lukijat päättävät, mistä he blogeissamme pitävät ja millaisen yhteistyön tuloksia he suostuvat sivuiltamme lukemaan.

    Kuten Laura edellä sanoi, meistä jokainen voi lukijoina valita ihan itse blogit, joiden parissa viihdymme :).

  12. No nyt olet asian ytimessä Laura, juuri tätä ajoin takaa :) Eli mainokset ja yhteistyöt on ihan ok, mä ainakin olen iloinen jokaisen bloggaajan puolesta jolla näitä on, mua ei oikeastaan häiritse edes tähdin merkityt mainoslinkit tai ne paljon parjatut Nelly-kollaasit. Mutta tosiaan sitten kun joka ikinen blogissa esitelty koristetyyny tai kippo (esimerkkejä) on saatu blogiyhteistyönä tai on muuten mainos, niin ei sellaista jaksa enää lukea. Muutama blogi on harmillisesti minunkin listoiltani tipahtanut pois tästä syystä, mutta varmasti heillekin lukijat löytyvät. Toisaaltahan sen sitten jollain tasolla ymmärtää; kun on vihdoin saanut jalkaa yhteistöiden ovenrakoon niin tietysti sitä haluaa hyötyä mahdollisimman paljon.

  13. Viisaita sanoja, en osaa näin äkkiseltään tähän nyt mitään enää lisätä :)

  14. Minua ärsyttää ehkä eniten se, että vieläkin on yrityksiä, jota pitävät bloggareita ”ilmaisena työvoimana”. Lehtimainokset ja verkkomainokset ovat hurjan kalliita ja eikä firmojen tarvitse ostaa kuvia kuvapankista, kun bloggaaja ottaa nekin. Bloggaajalle pitäisi riittää, että annetaan vaikka purkki rasvaa tai tarjotaan muutama kymppi useiden tuntien työstä. Ei kaikesta tietenkään maksua tarvitse saada ja on kiva kertoa jostain tuotteesta blogissa vaikka sen on ihan itse ostanutkin, mutta jos jokin iso firma ottaa yhteyttä ja ei ole valmis työstä melkein mitään maksamaan, niin kyllä se välillä ihmetyttää. Onneksi suunta taitaa kuitenkin olla paranemaan päin. :)

  15. Mä olen sun kanssa niin samaa mieltä! Rahallisia kirjoituspalkkioita ei valitettavasti haluta maksaa, koska aina löytyy vino pino bloggaajia jotka tekevät sen yhteistyön pelkällä (pienelläkin) tavaralla, sitä ilmaista työvoimaa siis löytyy.

Kommentointi on suljettu.