Pitsaperjantai ja hitusen terveellisempi pitsa

Mä en ole ikinä pitänyt pitsasta, rehellisesti sanottuna en ole voinut sietää sitä. Nyt dieetin aikana olen kuitenkin päättänyt asennoitua uusiksi ja kokeilla vähän laajempaa repertuaaria ruuista, joten tein terveellisempää pitsaa ruispohjalla. Ohjeesta tulee pellillinen minun mielestäni aivan supermaukasta pitsaa, ja kyllä tuo pitsaa rakastava perhekin oli samaa mieltä. Valmiin pitsan jaoin kahdeksaan palaan, yhdessä palassa on tällöin vain 216kcal! Kaloreista ja rasvan määrästä saisi varmaan tingittyä vielä lisää jos peston vaihtaisi tomaattikastikkeeseen. Kaveriksi täytin lopun lautasen salaatilla sekä pienellä määrällä pähkinöitä ja siemeniä ja oli kyllä tosi täyttävää. Pohja näyttää kuvissa melko kuivalta, mutta on oikeasti ihanan mehevää. Jauhelihan maustoin tacomausteella ja pieni tulisuus sopi tähän oikein loistavasti. Alla mainio ohje huomiseen pitsaperjantaihin, sopii muuten Cambridgeläisillekin tasolta 3 alkaen :)

Pohja

1 pss kuivahiivaa tai 25gr tuorehiivaa I 2dl vettä I tujaus öljyä1dl kaurahiutaleita 0,5dl vehnäjauhoja 3dl ruisjauhoja

Täyte

400gr vähärasvaista naudan jauhelihaa max. 10% I 50gr paprikaa I 50gr pestokastiketta I 50gr mozzarellajuustoraastetta

Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen ja lisää jauhot. Kohota puoli tuntia. Levitä taikina uunipellille, varaa pitkää pinnaa sillä taikina on erittäin tarttuvaa. Sivele pohjan pinta pestolla. Täytä makusi mukaan lihalla,  vihanneksilla ja juustolla. Paista 225 astetta 20 minuuttia.

Makrot 1/8 pellillisestä pitsaa

Hiilihydraatit 17gr I Proteiinia 15gr Rasvaa 9gr I Kuitua 4gr

Iloista torstaita!

IMG_3427 IMG_3421

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Advertisements

6 vastausta artikkeliin “Pitsaperjantai ja hitusen terveellisempi pitsa

  1. Nams, vaikuttaa oikein toimivalta ohjeelta! :-) Tämä täytyy kirjoitta ylös ja tehdä lähiaikoina :-)

    1. Suosittelen lämpimästi! Oli aivan fantastisen hyvää, tosin ei varmaan vedä vertoja juustoa valuville muhkeille pitsoille, mutta tietääpähän ainakin syövänsä terveellisemmin :)

  2. Minä tein ekan kerran tänä vuonna pizzaa noin 2 viikkoa sitten, laitoin jauhelihan sijaan tonnikalaa vedessä ja tomaattisosetta pohjan päälle ja ananasta. Jotain kevyttä juustoraastetta niukasti. Yleensä en tykkää pizzasta, mutta tuli tunne, että silloin sitä piti tehdä. Nyt siitä on paloja pakastimessa, kun seuraavan kerran tarvii ”lohturuokaa” :D
    Tepa

    1. Sinunkin pitsasi kuulostaa makoisalta, tuota minun pitsaahan voisi kokeilla seuraavaksi tonnarilla! Mun pitäis tehdä tonnikalaa tänään, ajattelin pyöräyttää tonnikalapihvejä salaatin kylkeen. Saas nähdä miten maistuu :)

Kommentointi on suljettu.